close
تبلیغات در اینترنت
سایت اطلاع رسانی صنعت برق ایران - 2

اطلاعات کاربری

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
موضوعات
برق منطقه ای
نیروگاه
تولید
انتقال
توزیع
وزارت نیرو
مصوبات جدید
قوانین
تعمیرات برق
تازه های صنعت برق
اخبار
آرشیو
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

مطالب پربازدید
مطالب تصادفی
آمار سایت

آمار کاربران
افراد آنلاین : 2

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 15
باردید دیروز : 232
ای پی امروز : 4
ای پی دیروز : 22
بازدید هفته : 543
بازدید ماه : 2,066
بازدید سال : 18,914
بازدید کلی : 405,866
لینک دوستان
کاربران
جستجو

تبلیغات

در هنگام کار با موتور های الکتریکی در بسیاری از موارد نیاز است که پس از خاموش کردن موتور محور بلافاصله بایستد تا باعث اختلال در کار نشود ولی میدانیم که به خاطر اینرسی یا نیروی حاصل از وزن این اتفاق نمی افتد.مثلا در اسانسور وقتی کابین به طبقه مورد نظر رسید باید بلافاصله بایستد و بسیاری موارد دیگر پس اهمیت ترمز در موتور های الکتریکی واضح است.

انواع ترمز موتور های الکتریکی:

ترمز مکانیکی

در این روش ترمز به کمک یک تسمه یا نوار یا روبان مجهز به گوه های چوبی انجام می شود.این ترمز دارای قرقره یا چرخ فولادی است که در محیط آن شیار کم عمقی تعبیه شده که در حول آن یک نوار فولادی یا گاهی نوار بافته شده با نخ ضخیم پنبه ای فقط یک حلقه پیچیده شده است. طرف داخل نوار مجهز به قطعاتی از چوب گوه مانند است.در انتهای دسته اهرم وزنه ای حمل می شود که حول تکیه گاه نوسان می کند.

با جدا شدن بوبین همراه ولتاژ تغذیه ماشین از منبع تغذیه دسته اهرم ترمز تحت تاثیر وزن وزنه در پایین ترین وضعیت قرار گرفته و گیره های روی انتهای دیگر اهرم نوار را به سمت چپ کشیده و نوار مجهز به گوه های چوبی را محکم به چرخ طیار می فشارد و عمل ترمز انجام می گیرد.

ترمزهای مکانیکی بیشتر در پل های گردان استفاده می شود. در این نوع ترمز انرژی جنبشی در نوارها و گوه ها به انرژی حرارتی تبدیل می شود. نوع دیگر ترمز مکانیکی مجهز به چرخ ترمز و پیج مخصوص پیچاندن نوار یا تسمه است.

ترمز مکانیکی در اسانسور

ترمز مکانیکی

ترمز های الکتریکی

 ترمز جریان معکوس

در این روش برای ترمز جهت گردش موتور سه فاز برای چند لحظه کوتاه معکوس شده و سپس قطع می شود.برای اینکار جای دوفاز را عوض میکنند.فقط باید توجه شود که باید توسط تایمر ویا روش های دیگر قبل اینکه موتور در جهت مخالف شروع به چرخش نماید برق قطع شود.

توضیح مدار:

در مدار زیر موتور در حال کار می باشد با باز کردن کلید s1 موتور خاموش شده سپس کلید s2 رابرای چند لحظه در حالت مخالف قرار میدهیم و پس از اینکه موتور ایستاد موتور را خاموش میکنیم.

ترمز موتور های الکتریکی

ترمز جریان مستقیم:

در این روش نیاز به موتور با  مقاومت اهمی زیاد رتور برای جلوگیری از اسیب دیدن رتور می باشد.که در این روش پس از قطع جریان متناوب از موتور استاتور به یک جریان مستقیم وصل میشود که میدان حاصل از جریان مستقیم و میدان حاصل از جریان القایی رتور یک گشتاور ترمزی را ایجاد می نمایند.

کاربرد: ماشین ابزار و وسایل نقلیه

ترمز موتور های الکتریکی

 ترمز فوق سنکرون:

این روش معمولا در موتور برای کارهای کششی استفاده می شود مثلا در تراموای برقی یا آسانسور.در اثر سرعت ناشی از اینرسی تراموا یا پایین آمدن اطاقک آسانسور سرعت آرمیچر از سرعت بی باری تجاوزمی کند و نیرو محرکه ازولتاژ شبکه بیشتر شده و جهت جریان طبق رابطه در آرمیچر عوض می شود پس ماشین به صورت ژنراتور عمل می کند و به شبکه تغذیه کننده اش که با آن موازی است جریان می دهد. ملاحظه می شود که نوعی استرداد یا واپس گرفتن انرژی از حالت جنبشی به الکتریکی انجام می پذیرد.

ترمز زیر سنکرون:

موتور القایی رتور سیم پیچی شده که دارای مقاومت زیاد رتور می باشد را به صورت موتور تکفاز به شبکه وصل می کنند بعنی  استاتور را به برق تکفاز وصل میکنند که یک گشتاور ترمز به وجود می اید که پس از سکون موتور از بین می رود.

درباره : تولید , توزیع , وزارت نیرو ,
بازدید : 188
تاریخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 زمان : 17:27 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

همان طور که می دانیم موتورهای القایی تک فاز یک نقص جدی دارند . چون در سیم پیچی استاتور تنها یک فاز وجود دارد ، میدان مغناطیسی موتورالقایی تکفاز نمی چرخد . در عوض نوسان می کند ، یعنی بزرگ و کوچک می شود ، اما همیشه در یک امتداد باقی می ماند ، چون در استاتور میدان مغناطیسی دوار وجود ندارد ، موتور القایی تکفاز گشتاور راه اندازی ندارد .

 

این حقیقت را می توان به سادگی با آزمایش موتور در هنکامی که روتور آن ساکن است مشاهده کرد . شار استاتور ماشین ابتدا زیاد شده ، سپس کاهش می یابد ، اما همیشه در یک امتداد می ماند .

موتور تکفاز

چون میدان مغناطیسی استاتور نمی چرخد ، بین میدان استاتور و میله های روتور حرکت نسبی وجود ندارد پس هیچ ولتاژ القایی ناشی از حرکت نسبی در روتور وجود ندارد ، از روتور هیچ جریانی در اثر حرکت نسبی نمی گذرد و هیچ گشتاوری القا نمی شود . در واقع در اثر عمل ترانسفورماتوری (dØ/dt) ولتاژی که در میله های روتور القا می شود و چون میله ها اتصال کوتاه اند ، از روتور جریان می گذرد . اما میدان ناشی از جریان رتور با میدان مغناطیسی استاتور هم امتداد است ، و هیچ گشتاور برآیندی در روتور ایجاد نمی کند .

موتور تکفاز
فرمول
در شرایط سکون ، موتور مانند ترانسفورماتوری است که سیم پیچی ثانویه آن اتصال کوتاه شده است .
این حقیقت که موتورهای القایی تکفاز ذاتا گشتاور راه اندازی ندارند ، مانعی جدی در توسعه زودرس موتورهای القایی بود . هنگامی که موتورهای القایی در اواخر دهه ی 1880 و اوایل دهه ی 1890 ابداع شدند ، اولین سیستم های قدرت موجود تکفاز HZ – 133 بودند . با مواد و تکنولوژی قابل دسترسی آن زمان ، ساخت موتوری که خوب کار کند غیر ممکن بود . تا اواسط دهه ی1890 که سیستم سه فاز HZ – 25 توسعه یافت ، موتورهای القایی کاربرد عملی نیافتند . ولی با شروع گردش روتور در آن گشتاور القایی تولید می شود . دو نظریه برای توجیه این گشتاور در روتور در حال گردش وجود دارد :
1- نظریه ی میدان دو گانه گردان(لبلان)
2- نظریه ی میدان متقاطع
فرضیه ی میدان دوگانه گردان موتور القایی تکفاز
بر اساس این نظریه میدان مغناطیسی ساکن با دامنه متغییر را می توان به دو میدان مغناطیسی دوار با دامنه های برابر و جهت های مختلف هم ، تجزیه کرد. موتور القایی به هریک از این دو میدان مغناطیسی جداگانه پاسخ می دهد و گشتاور برآیند ماشین مجموع گشتاورهای ناشی از دو میدان است.
شکل زیر نشان می دهد که چگونه می توان میدان مغناطیسی نوسانی ساکن رابه دو میدان مغناطیسی دوار برابر و ناهم جهت تجزیه کرد .

موتور تکفاز
چگالی شار میدان مغناطیسی را با استفاده از رابطه ی زیر به دست می آید:
                                                                      (Bst=j(Bmax.cosωt                       
میدان مغناطیسی ساعتگرد را می توان به صورت زیر بیان کرد :

میدان مغناطیسی پادساعتگرد به صورت زیر است :
توجه کنید که جمع میدان مغناطیسی ساعتگرد و پادساعتگرد برابر میدان مغناطیسی ساکن Bs است :

در شکل زیر مشخصه ی گشتاور- سرعت موتور القایی سه  فاز در پاسخ به میدان مغناطیسی دوار تنها نشان داده شده است.

موتور تکفاز
موتور القایی تکفاز به هریک از دو میدان مغناطیسی دوار موجود پاسخ می دهد، پس گشتاور القایی برآیند موتور با اختلاف دو منحنی گشتاور – سرعت برابر است. گشتاور برآیند در شکل زیر نشان داده شده است.

موتور تکفاز
توجه کنید که در سرعت صفر هیچ گشتاور برآیندی وجود ندارد ، پس این موتور گشتاور راه اندازی ندارد.
مشخصه ی گشتاور – سرعت در شکل بالا توصیف دقیق گشتاور موتور تکفاز نیست. این منحنی از برهم نهی شدن دو مشخصه ی سه – فاز به دست آمد و ازاین حقیقت که در موتور تک فاز هر دو میدان به طور همزمان وجود دارند چشم پوشی شد.
اگر در حالی که موتور را وادار به چرخیدن در خلاف جهت میدان استاتور کرده ایم به آن توان اعمال می کنیم ، جریان های بسیار بزرگی از روتور می گذرد ، همنند شکل زیر
اما فرکانس روتور نیز خیلی بزرگ است ، که موجب می شود راکتانس روتور بسیار بیشتر از مفاومت اهمی آن باشد . به علت زیاد بودن راکتانس روتور ، جریان روتور نسبت به ولتاژ آن نزدیک به 90 درجه تاخیر داردو میدان مغناطیسی تولید شده توسط آن نزدیک 180 درجه با میدان مغناطیسی استاتور اختلاف دارد.
گشتاور القایی در موتور با سینوس زاویه بین دو میدان متناسب است، و سینوس یک زاویه  نزدیک 180 درجه عدد بسیار کوچکی است . گشتاور موتور بسیار کوچک است، و تنها به ازای جریان های بزرگ اثر زوایای میدان مغناطیسی  تا اندازه ای جبران می شود .
از سوی دیگر ، در موتور تک فاز هم میدان مغناطیسی پیشرو وجود دارد و هم میدان مغناطیسی پسرو ، و هردو در اثر یک جریان به وجود می آیند . هر یک از میدان های مغناطیسی پیشرو و پسرو درموتور قسمتی از ولتاژ کل استاتور را می سازند واز این جهت با هم سری هستند . چون هر دو میدان مغناطیسی وجود دارند ، میدان مغناطیسی پیشرو (که مقاومت موثر زیاد        را دارد) جریان استاتور را (که تولید کننده ی هردو میدان پیشرو و پسرو است) محدود می کند. چون جریان تامین کننده ی میدان مغناطیسی پسرو در استاتور به مقدار کوچکی محدود می شود و چون میدان مغناطیسی پسروی روتور ، زاویه ی بزرگی نسبت به میدان مغناطیسی پسرو استاتور دارد ، گشتاور ناشی از میدان های مغناطیسی پسرو در نزدیکی سرعت سنکرون بسیار کوچک است.
مشخصه ی دقیقتر گشتاور – سرعت موتور القایی تکفاز در شکل زیر آمده است
علاوه بر گشتاور برآیند متوسطی که در شکل بالا آمده است ، گشتاور نوساناتی ، با دو برابر فرکانس استاتور دارد. این نوسانات به این دلیل ایجاد می شود که در هر تناوب میدان های مغناطیسی پیشرو و پسرو دو بار از برابر هم عبور می کنند. هر چند مفدار متوسط  این گشتاور نوسانی صفر است . اما لرزش را زیاد می کند و موجب می شود که موتور القایی تک فاز از موتور سه فاز هم اندازه اش پر سرو صدا باشد. راهی برای حذف این نوسانات وجود ندارد ، چون توان لحظه ای ورودی مدار تک فاز همیشه شکل نوسانی دارد. طراح این ماشین باید این لرزش ذاتی را در طرح مکانیکی موتورهای تکفاز در نظر بگیرد.
نظریه ی میدان متقاطع موتورهای القایی تکفاز
در نظریه ی میدان متقاطع به موتورهای القایی از دیدگاه دیگری نگریسته می شود . این نظریه با ولتاژ ها و جریان هایی که میدان مغناطیسی ساکن استاتور می تواند در میله های روتور درحال دوران القا کند سرو کار دارد.
یک موتور القایی تکفاز را در نظر بگیرید که روتور آن به کمک یک وسیله ی خارجی سرعت گرفته است. شکل زیر چنین موتوری را نشان می دهد
در میله های این موتور ولتاژهایی القا می شود ، ماکزیمم این ولتاژ در سیم پیچی هایی که از برابر سیم پیچی های استاتور می گذرند القا می شود . این ولتاژها در روتور جریان ایجاد می کنند ،اما چون راکتانس روتور زیاد است ، جریان تقریبا 90 درجه نسبت به ولتاژ پسفاز است. چون روتور تقریبا با سرعت سنکرون می گردد ، این تاخیر 90 درجه ای جریان یک اختلاف زاویه ای تقریبا 90 درجه ای بین صفحه ی حداکثر ولتاژ روتور و صفحه ی حداکثر جریان ایجاد می کند .
شکل زیر میدان مغناطیسی حاصل در روتور را نشان می دهد
به علت تلفات درون روتور ، میدان مغناطیسی روتور تا حدی کوچکتر از میدان مغناطیسی استاتور است، اما هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی نزدیک به 90 درجه با هم اختلاف دارند . اگر این دو میدان مغناطیسی را در زمان های مختلف به هم جمع کنیم ، می بینیم که میدان مغناطیسی کل موتور در جهت پادساعتگرد دوران می کند ، مانند شکل زیر :
به علت وجود یک میدان مغناطیسی دوار ، موتور القایی گشتاور خالصی را در جهت حرکت ایجاد می کند واین گشتاور موجب ادامه گردش روتور می شود .
اگر موتور از اول در جهت ساعتگرد چرخانده شده بود ، گشتاور حاصل ساعتگرد می بود ، وباز ادامه ی گردش روتور راسبب می شد

درباره : نیروگاه , انتقال ,
بازدید : 280
تاریخ : دوشنبه 24 خرداد 1395 زمان : 17:26 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

موتورهای فاز- شکسته
موتور فاز-  شکسته موتور القایی تکفازی است که دو سیم پیچی استاتور دارد, سیم پیچی اصلی (M) و سیم پیچی کمکی راه اندازی (A)  همانند شکل زیر :

مدار فاز شکسته

این دو سیم پیچی در استاتور 90 درجه ی الکتریکی از هم فاصله دارند , و سیم پیچی کمکی به صورتی طراحی شده که در سرعت معینی به وسیله ی کلید گریز از مرکز از مدار خارج می شود . طرح سیم پیچ کمکی طوری است که نسبت مفاومت به راکتانس آن بیشتر از سیم پیچی اصلی است , به طوری که فاز جریان سیم پیچی کمکی از فاز جریان سیم پیچی اصلی جلوتر است. معمولا این نسبت  R/X  بزرگتر با استفاده از سیم های نازک تر در سیم پیچی کمکی به وجود می آید . به کار بردن سیم های نازک تر در سیم پیچی کمکی از این جهت مجاز است که این سیم پیچی تنها در راه اندازی به کار می رود و همیشه حامل جریان نیست .
چون جریان سیم پیچی کمکی نسبت به جریان سیم پیچی اصلی پیشفاز است , میدان مغناطیسی BA قبل از میدان مغناطیسی اصلی BM به ماکزیمم می رسد . چون ابتدا BA  ماکزیمم می شود و بعد BM , میدانت مغناطیسی در جهت پاد ساعتگرد می چرخد . به عبارت دیگر , سیم پیچی کمکی باعث می شود که یکی از دو میدان مغناطیسی دوار و ناهم جهت استاتور از دیگری بزرگتر شود و گشتاور راه اندازی خالص دیگر صفر نباشد .

موتور فاز شکسته

مشخصه ی گشتاور-  سرعت موتور فاز شکسته به صورت زیر می باشد :

گشتاور سرعت فاز شکسته
در شکل زیر نمودار برش خورده یک موتور فاز- شکسته نشان داده شده است. سیم پیچی اصلی و کمکی را به سادگی می توان دید ( سیم پیچی های کمکی سیم های نازک تر دارند ),  کلید گریز از مرکز که هنگام رسیدن موتور به سرعت کار عادی سیم پیچ کمکی را از مدار قطع ( خارج ) می کند نیز در شکل دیده می شود.

موتور برش خورده فاز شکسته
درموتورهای القایی فاز- شکسته جریان سیم پیچی کمکی همواره قبل از جریان سیم پیچی اصلی ماکزیمم می شود , جهت چرخش موتور به این بستگی دارد که زاویه ی فضایی میدان مغناطیسی سیم پیچی کمکی 90درجه جلوتر یا 90 درجه عقب تر از زاویه ی میدان مغناطیسی اصلی قرار گرفته باشد. چون تنها با تعویض  اتصالات سیم پیچی کمکی می توان این زاویه را تغییر داد , جهت چرخش موتور را می توان با جابه جا کردن اتصالات سیم پیچی کمکی عکس کرد, بی ان که سیم پیچی اصلی تغییر داده شود.
کاربرد موتورهای فاز- شکسته
گشتاور راه اندازی موتورهای فاز- شکسته متوسط و جریان راه اندازی آنها نسبتا کم است. این موتورها در کاربردهایی نظیر پنکه , دمنده ها و پمپ های گریز از مرکز , که گشتاور راه اندازی خیلی زیادی لازم ندارند  به کار میروند . این موتورها دراندازه های کمتر از یک اسب بخار یافت می شوند و کاملا ارزان قیمت هستند.

درباره : نیروگاه , انتقال ,
بازدید : 176
تاریخ : جمعه 21 خرداد 1395 زمان : 17:25 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

موتورهای یکفاز با راه انداز خازنی
در بعضی کاربردها , گشتاور راه اندازی تولید شده توسط موتور فاز- شکسته بار روی محور موتور کافی نیست. دراین حالت می توان از موتورهای با راه انداز خازنی استفاده کرد . مدار معادل و منحنی موتور یکفاز با راه انداز خازنی همانند شکل زیر :مدار راه انداز خازنی

در موتور با راه انداز خازنی , یک خازن با سیم پیچی کمکی موتور سری می شود . با انتخاب مناسب اندازه ی خازن , می توان نیرو محرکه ی مغناطیسی ناشی از جریان راه اندازی سیم پیچی کمکی را با نیرو محرکه ی مغناطیسی ناشی از جریان سیم پیچی اصلی برابر کرد , و زاویه ی فاز جریان سیم پیچی کمکی را نسبت به جریان سیم پیچی اصلی 90 درجه جلو انداخت . چون دوسیم پیچی 90 درجه اختلاف مکانی دارند, اختلاف فاز 90 درجه جریان ها یک میدان مغناطیسی یکنواخت دوار در استاتور ایجاد می کند , و رفتار موتور درست به گونه ای است که انگار با منبع تغذیه سه فاز راه اندازی شده است . در این حالت, گشتاور راه اندازی موتور می تواند 300 درصد مفدار نامی اش باشد, مانند شکل زیر :گشتاور سرعت راه انداز خازنی
کاربرد موتورهای با راه انداز خازنی
موتورهای با راه اندازی خازنی از موتورهای فاز شکسته گرانترند و در کاربردهایی به کار می رود که گشتاور راه اندازی بزرگ کاملا ضروری است. نمونه هایی از کاربردهای این موتورها عبارتند از : کمپرسورها , پمپ ها, تهویه های مطبوع ودیگر تجهیزاتی که باید زیر بار راه اندازی شوند
موتورهای یکفاز با خازن دائم کار  
دراین موتورها یک خازن روغنی به منظور افزایش اختلاف فاز بین جریان راه انداز و اصلی در سیم بندی به کار می رود ونیاز به کلید یا رله به منظور خارج کردن سیم بندی راه انداز از مدار نیست . راندمان این موتورها زیاد و گشتاور راه اندازی آنها 50 تا 100 درصد گشتاور نامی است . ضریب توان این موتورها زیاد و نسبت به موتورهای با راه انداز مقاومتی از سرو صدای کمتری برخوردارند .
تعویض جهت چرخش آن سریع است و کنترل دور آن توسط کنترل ولتاژ به راحتی صورت می گیرد.
در شکل زیر مدار الکتریکی و دیاگرام برداری جریان و ولتاژ یک موتور یکفاز با خاز دائم کار نمایش داده شده است:مدار و منحنی دائم کار
تغییر جهت چرخش موتورهای یکفاز با خازن دایم کار
معکوس کردن جهت چرخش این موتور نظیر موتور با راه انداز مفاومتی است . در کارهای مختلف که نیاز به تغییر جهت سریع می باشد اصولا موتور یک فاز را به صورت دو فاز, سیم بندی می نمایند سپس توسط خازن دائم کار روغنی و تایمر یا کلید مخصوص چپگرد – راستگرد جهت چرخش موتور را تغییر می دهند . در این گونه موتورها , خازن دایم نوعا حدود 10 تا20 درصد خازن راه اندازی است.  از این روش بیشتر در حدیده و قلاویز کاری و موتورهای شستشوی لباسشویی که نیاز به چپگرد

-راستگرد دارند استفاده می شود مانند شکل زیر :

تغییر جهت موتور خازن دائم کار

 

کاربرد موتورهای خازن دائم کار:

این موتورها برای پنکه های رومیزی ,پنکه های سقفی ,دمنده ها, موتور لباسشویی, آبمیوه گیری, پمپ آب و مواردی مهنیاز به جهت چرخش سزیع باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

گشتاور سرعت موتور خازن دائم کار

موتور یکفاز دو خازنی
موتور دو خازنی گشتاور راه اندازی و گشتاور کار بزرکی دارد. در این موتور القایی یکفاز دو خازن موازی در ابتدای راه اندازی با یکی از سیم پیچ ها به صورت سری بکار گرفته می شوند. یکی از خازن ها الکترولیتی و دیگری روغنی می باشد. ظرفیت خازن الکترولیتی معمولا چند برابر ظرفیت خازن روغنی می باشد. در موقع راه اندازی خازن الکترولیت در 75% دور نامی موتور توسط رله مغناطیسی یا کلید گریز از مرکز از مدار خارج شده وسیم پیچی کمکی با خازن دایم کار با سیم پیچی اصلی در مدار باقی می ماند . نمونه ای از یک موتور دو خازنی را می توان در شکل زیر مشاهده کردموتور دو خازنی
مزایای موتور دو خازنی
گشتاور راه اندازی زیاد , کار ملایم , گشتاور خوب در حال کار می باشد. سیم پیچی های اصلی و کمکی این موتورها مشابه یکدیگر هستند.
 کاربرد موتورهای تکفاز دو خازنی
موتورهای دو خازنی در یخچال های صنعتی , کمپرسورها, سوخت پاش ها, موتورهای بالابر, دستگاه های چند کاره ی نجاری و پمپ ها به طور کلی مواردی که لازم است تا موتورهای یک فاز دو خازنی گشتاور راه اندازی و نیز گشتاور زیاد ایجاد کنند.
تغییر جهت چرخش موتورهای تکفاز دو خازنی
برای معکوس کردن  جهت چرخش موتور های دوخازنی مانند موتورهای با راه انداز خازنی عمل می شود, یعنی می توان با تعویض دو سر سیم پیچی های آن این کار را انجام داد

مدارموتور دوخازنی

گشتاور سرعت موتور دو خازنی

 

 

 

 

 

 

درباره : نیروگاه , تولید ,
بازدید : 260
تاریخ : سه شنبه 18 خرداد 1395 زمان : 17:24 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

موتورهای قطب چاکدار(قطب سایه دار)

موتور قطب چاکدار
موتورهای القایی قطب – سایه دار یک موتورالقایی است که تنها یک سیم پیچی اصلی دارد. این موتور به جای سیم پیچی کمکی , قطب های برجسته ای دارد که بخشی از هریک از آنها بوسیله ی یک پیچک اتصال کوتاه به نام پیچک سایه احاطه شده است , همانند شکل زیر:

طرحی از موتور قطب چاکدار

طرز کار:
به وسیله ی سیم پیچی اصلی شاری متغیر با زمان در قطب ها القا می شود.وقتی شار قطب ها تغییر می کند , ولتاژ و جریانی در پیچک القا می شود که با تغییرات اولیه شار مخالفت می کند. این مخالفت, تغییرات شار در ناحیه پیچک های سایه را به تاخیر می اندازد ودر نتیجه بین دو میدان مغناطیسی استاتور گه خلاف هم می چرخند , اندکی عدم تعادل ایجاد میکند . جهت چرخش حاصل از سمت ناحیه بدون سایه به سمت ناحیه سایه دار  قطب است. مشخصه ی گشتاور – سرعت موتور قطب سایه دار در شکل زیر نشان داده شده است.

شمای موتور قطب چاکدار
قطب های سایه در مقایسه با دیگر روش های راه اندازی موتور القایی گشتاور راه اندازی کمتری تولید می کنند. این موتورها کارآیی بسیار کمتری دارند و لغزش آنها بسیار بیشتر از انواع دیگر موتورهای القایی تک فاز است. این قطب ها تنها درموتورهای بسیار کوچکی (hp 1/20 و کمتر) به کار می روند که گشتاور راه اندازی بسیار کمی دارند . جایی که امکان استفاده از این موتورها وجود داشته باشد , موتورهای قطب سایه دار ارزان ترین طرح در دسترس اند .
چون موتور های قطب – سایه دار برای راه اندازی  به پیچک سایه متکی هستند , راه ساده ای برای عکس کردن جهت چرخش چنین موتورهایی وجود ندارد. برای این کار, لازم است که درهر  قطب دو پیچک سایه نصب شود و به اختیار یکی از آن دو اتصال کوتاه شوند
کاربرد موتورهای قطب چاکدار

موتور های یکفاز قطب چاکدار در موارد متنوع مانند پنکه های رو میزی و پمپ آب
پمپ کولر و … بکار می روند سرعت چرخش این موتور ها را می توان با جعبه
دنده به هر سرعتی حتی کمتر از یک دور در ماه تغییر داد بعضی از سازندگان این
موتور را به کلاج یا ترمز نیز مجهز می کنند موتور های یکفاز قطب چاکداری وجود دارد
که می توان جهت چرخش انها را با کلید تغییر داد موتور های با قطب چاکدار در اندازه
های خیلی کوچک تقریبا از   250/1 تا  6/1 اسب بخار ساخته می شود این موتورها
ساختمانی ساده داشته از نظر قیمت ارزان و فوق العاده مقاوم و قابل اطمینان می باشند
و نیاز به کلکتور و کلید گریز ار مرکز و جاروبک ندارند
موتور های قطب چاکدار ویژگی های بسیار مثبتی دارند اما عیب بزرگ انها  این
است که گشتاور راه اندازی بسیار کمی دارند.

درباره : مصوبات جدید , قوانین ,
بازدید : 174
تاریخ : شنبه 15 خرداد 1395 زمان : 17:24 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

موتور رلوکتانسی موتور سنکرون تکفاز است .استاتور این موتور ها کاملا شبیه استاتور موتور های القایی تکفاز است  ولی از نظر رتور تفاوت جزئی با موتور های القایی (رتور قفسی دارد)که بسته به تعداد قطب ها برخی از شیار ها را حذف میکنند.

موتور رلوکتانسی

طرز کار موتور رلوکتانسی :

طرز کار موتور رلوکتانسی

با توجه به شکل الف رتور در وضعیت مشخص شده قرار دارد با وصل کلید میدان مغناطیسی برقرار می شود و همانطور که در شکل الف دیده می شود خطوط میدا مسیر طولانی را برای رسین به قطب دیگر می پیمایند به همین دلیل رتور را به وضعیتی تبدیل می کند که کم ترین مسیر برای رسیدن خطوط میدان به قطب دیگر فراهم شود در نتیجه به صورت شکل ب در می آید ولی به خاطر اینرسی یا نیروی حاصل از وزن پس از قطع کلید به وضعیت پ یا وضعیت شروع به کارش در می آید حال اگر دوباره کلید را وصل کنیم رتور یک دور دیگر میزند.

در نتیجه به جای اینکه ما به صورت دستی جریان را قطع و وصل کنیم از یک جریان متناوب استفاده میکنیم در ضمن تغییر قطب باعث تغییر جهت چرخش نمی شود چون میدانی که از رتور عبور می کند ناشی از استاتور است و خود رتور میدان مجزا ندارد.

نکته :چون رتور از جنس فرو مغناطیس است و فوران پایینی دارد فوران از داخل رتور عبور میکند.

راه اندازی موتور رلوکتانسی:

به طور معمول این نوع موتورها دارای گشتاور راه اندازی نیستند.بلکه همان میله های رتور قفسی نیز جهت راه اندازی در این جا وجود دارد که باعث می شود ابتدا موتور به صورت القایی راه اندازی شود. و به محض آن که به سرعت روتور به نزدیک سرعت سنکرون رسید، روتور با سرعت ثابت سنکرونی به ادامه گردش خود می‌پردازد.

یعنی ابتدا موتور به صورت القایی و به شکل موتور های القایی شروع به کار می کند و پس از آنکه به نزدیکی سرعت سنکرون رسید به صورت رلوکتانسی کار میکند.

منحنی گشتاور دور موتور رلوکتانسی:

منحنی گشتاور دور موتور رلوکتانسی

مزایای موتور رلوکتانسی:

ساختمان ساده ای دارد

هزینه نگهداری کم

تعمیر نگهداری راحتر

معایب:

ضریب توان این موتور کم است

کاربرد:

در ساخت ساعت های بزرگ –تایمر ها-ضبط ثوت ها به کار می رود

درباره : تولید , توزیع ,
بازدید : 260
تاریخ : چهارشنبه 12 خرداد 1395 زمان : 17:21 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

در این بخش عیب هایی که بیشتر در موتور های الکتریکی اتفاق می افتد را به همراه دلیل و روش رفع عیب را با هم بررسی خواهیم کرد.

عیب یابی و تعمیر موتور


نوع عیب)موتور اصلا روشن نشده و جریانی از مدار عبور نمی کند.          علت)جایی از مدار قطع است

رفع عیب)با آوومتر تمام مدار شامل پریز, دوشاخه,سیم های رابط ,کلید ها واتصالات در تخته کلم موتور را بررسی وعیب مربوطه را رفع می کنیم.


نوع عیب)موتور نیم سوز است                                                     علت)وجود اتصالی در سیم پیچی موتور

رفع عیب)در هرکدام از سیم پیچ های کمکی و اصلی اتصال حلقه و یا اتصال کلاف به کلاف به وجود آمده باشد .بنابراین مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده در نتیجه میدان مغناطیسی مناسب برای گردش به جود نمی آید و باعث داغی موتور می شود .موتور های نیم سوز جریان بیشتری نسبت به موتور های سالم مشابه خود دریافت میکنند .برای رفع عیب در صورتی که محل اتصالی مشخص باشد و بتوان به نحوی آن را عایق نمود ,اقدام به این کار کده و در غیر این صورت باید دوباره سیم پیچی شود.


نوع عیب)موتور پس از روشن شدن خیلی زود داغ می شود.                  علت)زیاد بودن بار موتور

رفع عیب)هر موتور دارای توان مکانیکی مشخص است,در صورتی که بیشتر از توان مربوطه از موتور نیرویی خواسته شود جریان بیشتری از سیم ها عبور میکند  که باسطح مقطع و تعداد دور آن ها هم خوانی ندارد و باعث ایجاد گرما در موتور و آسیب دیدن آن خواهد شد.برای رفع عیب  باید بار موتور را کم نموده و از کار مداوم آن خودداری کرد.


نوع عیب)موتور پس از روشن شدن خیلی زود داغ می شود و زیر بار می خوابد        علت)عمل نکردن کلید گریز از مرکز

رفع عیب)علاوه بر جریان دریافتی توسط سیم پیچ اصلی سیم پیچ کمکی نیز چون از مدار خارج نمی شود جریان دریافت می کند برای اطمینان از صحت عمل کرد کلید گریز از مرکز باید به صدای کنتاکت آن ,در حالت دور گرفتن موتور و همچنین از دور افتادن آن گوش کرد .برای رفع عیب باید کلید,سرویس و یا تعویض شود.


نوع عیب)با روشن کردن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش در نمی آید    علت عیب)خرابی کلید گریز از مرکز

رفع عیب)در صورتی که کنتاکت های کلید در حالتی  که موتور خاموش بوده وصل نشده باشد و در زمان شروع به کار ,سیم پیچ راه انداز در مدار قرار نگرفته و طبیعتا موتور به گردش نمی افتد برای رفع عیب کلید را با آوومتر امتحان و در صورت معیوب بودن تعویض می نماییم.


نوع عیب)با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش درنمی آید   علت )قطعی سیم پیچ اصلی یاکمکی

رفع عیب)به کمک آوومتر هردو مدار را امتحان و در صورت مشخص شدن محل قطعی آن را تعمیر می نماییم


نوع عیب)با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش درنمی آید

علت)نیم سوز بودن یا سوختگی موتور

رفع عیب)موتور سریعا داغ شده و جریان زیادی می کشد همچنین بوی سوختگی و یا دود از مشخصه های آن است رفع عیب سیم پیچی مجدد است.


نوع عیب)با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش درنمی آید

علت)خرابی خازن

رفع عیب)خازن ها به منظور راه اندازی موتور به کار رفته اند آن ها را آزمایش نموده در صورت نیاز آن ها را تعویض می کنیم.

درباره : برق منطقه ای , توزیع , وزارت نیرو ,
بازدید : 271
تاریخ : یکشنبه 09 خرداد 1395 زمان : 17:19 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

برای راه اندازی ایمن موتور سنکرون سه روش اساسی زیر می تواند به کار رود :

1)کاهش سرعت میدان مغناطیسی(توسط کاهش فرکانس الکتریکی)

2)استفاده از یک گراننده اولیه

3)استفاده از سیم پیچ های میرایی (قفس لبلان)

1)راه اندازی موتور با کاهش فرکانس الکتریکی :

چناچه سرعت چرخش میدان مغناطیسی استاتور به اندازه کافی کم باشد رتور مشکلی از نظر شتاب گرفتن و قفل شدن با میدان مغناطیسی استاتور نخواهد داشت.سرعت میدان مغناطیسی استاتور را میتوان با افزایش تدرجی Fs تا مقدار نامی به سرعت کار عادی رساند .

نکته:وقتی موتور سنکرون در سرعتی کم تر از سرعت نامی کار می کند ولتاژ داخلی آن (Eph=k.Φm.ωs )کم تر از مقدار معمول شده لذا جریان استاتور بالا می رود پس باید در هنگام راه اندازی به روش فوق دقت شود که همزمان با کاهش فرکانس ولتاژ نیز کاهش یابد تا به موتور آسیبی نرسد.

2)راه اندازی موتور به وسیله گرداننده اولیه خارجی:

در این روش توسط یک موتور راه انداز خارجی سرعت رتور را به سرعت سنکرون رسانده و سپس ماشین سنکرون را مانند یک مولد با سیستم قدرتش موازی کرده موتور راه انداز را از محور ماشین جدا می کنیم وقتی موتور راه انداز جداشود سرعت محور ماشین کم می شود میدان مغناطیسی رتور (Br) از میدان برآیند فاصله هوایی(Bnet) عقب می افتد و ماشین سنکرون مانند موتور عمل می کند وقتی عمل راه اندازی تمام شد می توان مانند تمامی موتور ها بار دلخواه را به شفت موتور وصل نموده .

نکته:موتور راه انداز خارجی تنها باید بر لختی موتور بی بار غلبه کند لذا قدرت آن بسیار کم تر از موتور اصلی می باشد.

نکته:بیشتر موتور های سنکرون بزرگ دارای سیستم تحریک بدون جاروبک (شامل تحریک راهنما) می باشد که روی محور آن ها سوار استو معمولا می توان از این ماشین های تحریک به عنوان موتور راه انداز استفاده نمود.

3)راه اندازی موتور با استفاده از سیم پیچ های میرایی(قفس لبلان):

سیم پیچ های میرایی میله های خاصی هستند که در شیارهایی در رخ قطب های موتور سنکرون کار گذاشته می شوند و آن ها را توسط حلقه هایی در هر دو آن ها اتصال کوتاه می کنند.

چناچه در ابتدای راه اندازی منبع تحریک قطع باشد میدان دوار  استاتور در سیم پیچ های میرایی یک ولتاژ القا می کنند و رتور مانند رتور یک موتور آسنکرون دور گرفته و راه اندازی می شوند به طور خلاصه چناچه موتور سنکرونی سیم پیچ میرایی داشته باشد می توان آن را به صورت زیر راه اندازی نمود:

1-سیم پیچ میدان تحریک را از منبع تغذیه قطع نمود و آن را اتصال کوتاه می کنیم

2-ولتاژ سه فاز به استاتور اعمال می کنیم.و می گذاریم رتور مانند یک موتور القایی با سرعتی نزدیک به سرعت سنکرون شتاب بگیرد(پس باید موتور بی بار باشد تا سرعتش نزدیک Ns یا  ωs گردد) .

3-مدار میدان DC را به منبع تغذیه وصل می نماییم لذا موتور با سرعت سنکرون به کار خود ادامه می دهد پس حالا می توان بار دلخواه را نیز روی رتور قرار داد .

نکته:علت اتصال کوتاه نمودن تحریک جلوگیری از ایجاد ولتاژ القایی بالا در دو سر جاروبک ها می باشد.

نکته:در بعضی از کتب به سیم پیچی های میرایی قفس لبلان و یا دمپر نیز می گویند.

نکته:وقتی موتور در سرعت نامی کار میکند ولتاژ و جریان القایی در قفس لبلان صفر می باشد.

درباره : نیروگاه , تولید ,
بازدید : 221
تاریخ : پنجشنبه 06 خرداد 1395 زمان : 17:17 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

اساس کار:استاتور موتور های جریان مستقیم توسط یک منبع خارجی تغذیه میشود که در نتیجه آن جریان جاری شده در استاتور یک میدان یکنواختی را زیر قطب ها به وجود می آورد حال اگر آرمیچر نیز توسط منبع خارجی و یا جریان خود استاتور تغذیه شود یک میدان مغناطیسی در آرمیچر نیز پدید خواهد آمد .از برهم کنش میدان های استاتور و آرمیچر چرخش حاصل میشود  که نتیجه آن تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی خواهد بود.(در تصویر بالا میدان استاتور را اهن ربای دائم تامین میکند.)

راه اندازی موتورهای DC:در هنگام راه اندازی موتور های جریان مستقیم به دلیل صفر بودن نیروی ضد محرکه Ea جریان زیادی وارد موتور می شود.که این جریان زیاد می تواند مشکلات زیر را به جود آورد:

1- ایجاد جرقهٔ زیان‌آور هنگام کموتاسیون

۲- آسیب‌دیدن سیم‌پیچ آرمیچر و از بین رفتن عایق بر اثر گرمای بیش از اندازه

۳- گشتاور راه‌اندازی بالا و شتاب سریع که به قسمت‌های متحرک ماشین آسیب می‌رساند.

۴- افت زیاد ولتاژ تغذیه

بنابراین برای راه‌اندازی مناسب ماشین لازم است که جریان راه‌اندازی محدود شود، که این کار با قرار دادن مقاومت خروجی بر سر مدار آرمیچر انجام می‌شود. البته این مقاومت باید به تدریج از سر راه مدار برداشته شود، زیرا در هنگام کار عادی ماشین باعث کاهش سرعت کار ماشین و تلفات سلفی انرژی و در نتیجه کاهش بازدهی ماشین می‌شود.

کنترل سرعت موتور های جریان مستقیم به سه روش امکان پذیر است:

1-کنترل ولتاژ آرمیچر
کنترل شار میدان
کنترل مقاومت آرمیچر

کنترل ولتاژ ارمیچر در موتور های تحریک مستقل و سری مورد استفاده قرار میگیرد  در این روش برای تغییر ولتاژ می توان از یک منبع ولتاژ متغییر اسفاده نمود البته باید توجه شود که فوران تحریک و مقاومت آرمیچر ثابت باشند.

کنترل شار میدان به وسیله تغییر جریان تحریک صورت می پذیرد.

روش “كنترل مقاومت آرميچر” يا رئوستايي احتمالاً قديمي‌تر روش كنترل سرعت است كه امروزه هنوز به ويژه در موتور سري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين روش ولتاژ پايانه و جريان تحريك (و يا فوران) ثابت هستند و كنترل سرعت توسط تغيير مقاومت آرميچر به وسیله رئوستایی که در مسیر آرمیچر قرار دارد صورت مي‌پذيرد.روش کنترل مقاومت آرمیچر بدلیل داشتن تلفات اضافی دیگر کاربردی ندارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی الکترونیک قدرت روش های اول و دوم بیشتر کاربرد دارند.

تقسیم بندی موتور های جریان مستقیم:

1-تحریک مستقل

2-تحریک سرخود یا خود تحریک

موتور های تحریک مستقل:در این موتور های سیم پیچی تحریک و آرمیچر به دو منبع جداگانه وصل می شوند به منبع خارجی تغذیه کننده آرمیچر اکسایتر نیز می گویند.

مدار معادل:

 

موتور تحریک مستقل

موتور های خود تحریک عبارتند از :1-شنت 2-سری 3-کمپوند(ترکیبی یا مختلط)

موتور های شنت:در این نوع موتور سیم پیچ تحریک و آرمیچر با یکدیگر موازی می شوند و سیم پیچ آرمیچر و تحریک از منبع استفاده می کند.در صورتی كه ولتاژ ترمینال همواره ثابت باشد تفاوتی بین موتور تحریك مستقل و موتور شنت وجود نخواهد داشت

مدار معادل:

موتور شنت

کاربرد های موتور شنت و تحریک مستقل :این نوع موتورها نباید در زیر بار سنگین راه اندازی شوند چون جریان آرمیچر آن بیش از حد زیاد شده و به آن صدمه می زند، بیشترین کاربرد این موتور در بازهای ثابت مانند هواکش های صنعتی، دمنده ها و . . . است.

موتور سری:در این موتور سیم پیچ تحریک و ارمیچر با یکدیگر سری بوده در نتیجه جریان تحریک از آرمیچر عبور می کند.بنابراین تعداد دورهای سیم پیچ میدان سری كم و قطر آنها زیاد است.

موتور سری

کاربرد موتور های سری:این موتور های دارای گشتاور بالایی می باشند در نتیجه از آن ها در جاهایی که نیاز به گشتاور بالا می باشد مورد استفاده قرار میگیرند.همانند:پرس های ضربه ای، جرثقیل ها، بالابرها و آسانسورها. همچنین بهترین موتور برای وسایل نقلیه مانند اتوبوس های برقی، لوکومتیوها و … می باشد و از این رو از نوع خاصی از موتور سری DC در قطارهای برقی استفاده می شود که اصطلاحا به آن موتور کششی (Traction Motor) گویند.

موتورهای کمپوند:این نوع موتور ترکیبی از موتور های سری و شنت است در صورتی که فوران ناشی از سیم پیچی شنت فوران سری را تقویت کند به آن کمپوند اضافی و در صورتی که فوران سیم پیچ شنت ,فوران سیم پیچ سری را تضعیف نماید به آن نقصانی میگویند.

هریک از موتور های کمپوند نقصانی و اضافی نیز می توانند در دو نوع کمپوند با شنت بلند و کوتاه تقسیم شوند.در موتور كمپوند بلند جریان میدان شنت مستقل از تغییرات جریان بار است ولی در كمپوند كوتاه تغییرات جریان بار باعث تغییرات جریان میدان شنت می شود.بنابراین در موتور كمپوند شار میدان برآیند شار میدان شنت، میدان سری و عكس العمل آرمیچر است

موتور کمپوند

درباره : تولید , توزیع , مصوبات جدید ,
بازدید : 245
تاریخ : دوشنبه 03 خرداد 1395 زمان : 17:17 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()

موازی کردن ژنراتور های سنکرون با شبکه و با یکدیگر:

ژنراتورهای سنکرون

ژنراتور ها به دو روش می توانند مورد استفاده قرار گیرند روش اول این است که ژنراتور به طور مستقل به بار متصل شود و آن را تغذیه نمایید و به طور مستقل از شبکه کار نمایید که این روش برای مکان های کوچک و غالبا به عنوان برق اضطرار مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دوم در مواردی استفاده میشود که  نیاز به توان بالا  باشد حال می تواند موازی کردن چند ژنراتور برای تولید برق مستقل از شبکه باشد و یا موازی کردن ژنراتور با شبکه برای تزریق توان به آن باشد.

 

موازی کردن ژنراتور

که این موازی کردن محاسنی دارد که عبارتند از :

1-در صورتی که یکی از ژنراتور ها خراب شود و یا نیاز به سرویس داشته باشد تنها ژنراتور مورد نظر خارج می شود و دیگر ژنراتور ها می توانند شبکه را تغذیه کنند.

2-با موازی کردن ژنراتورها می توانیم توان بیشتری تولید نماییم

3-قابلیت اطمینان بالا می رود چون خرابی یکی از ژنراتور ها باعث قطع تمام توان تولیدی نمی شود.

حال می خواهیم بررسی کنیم و مراحل و شرایط موازی کردن یک ژنراتور را دنبال کنیم.در زیر شرایط موازی کردن ژنراتور را باشبکه توضیح می دهیم که می توانیم این موارد را به موازی کردن چند ژنراتور مستقل هم تعمیم دهیم .

1) مقدار rms ولتاژ های خط کولد و شبکه باید برابر باشند
2) فرکانس های مولد جدید باید کمی بیشتر از فرکانس شبکه باشد.
3) توالی فازها یکسان باشد.
4) فازهای همنام با هم همفاز باشند.

برای شروع کار سه فاز مولد را به یک طرف کلید مورد نظر جهت پارالل وصل میکنیم و  سه فاز شبکه یا ژنراتور دوم را به طرف دیگر آن ,توجه شود قبل از اتصال کلید حتما قطع باشد. برای شروع کار ابتدا  ژنراتور را راه اندازی می کنیم سپس با افزایش تدریجی جریان تحریک ولتاژ خروجی مولد و افزایش دور مولد جدید فرکانس آن را با شبکه برابر می کنیم.

برای این منظور در دو طرف مدار ولتمتر و فرکانس متر قرار می دهیم و ولتاژ و فرکانس مولد و شبکه را با هم برابر می کنیم.

سپس برای تنظیم توالی فاز صحیح از دستگاهی به نام rst سنج استفاده می نماییم تا توالی فاز مولد را با شبکه یکی کنیم.

در زیر می توانید تصویر یک توالی سنج یا rst سنج را مشاهده نمایید.

 

rst سنج

نکته:»در صورتی ولتاژ های نظیر  هم شبکه و مولد هم فاز نباشند و ما کلید پارالل را وصل کنیم شبکه ماشین را وادار به سنکرون شدن می کند اما این عمل همراه با یک شوک جریانی شدید انجام می شود که اصطلاحا به آن جریان راکتیو سنکرون می گویند.

برای بررسی هم فاز بودن می توانیم از دو روش استفاده کنیم:

لامپ های سنکرون

1-لامپ های فاز نما:در این روش لامپ ها بین فاز های هم نام شبکه و مولد قرار میگیرند زمانی که هر سه لامپ خاموش باشند اختلاف فاز شبکه و مولد صفر است که اصطلاحا به این روش ,روش لامپ خاموش می گویند.اما اگر لامپ ها بین فاز ها مخالف شبکه و مولد قرار گیرند در صورتی هم فازی صحیح است که لامپ ها روشن باشند که اصطلاحا به این روش لامپ روشن می گویند.

نکته:در روش لامپی اگر لامپ ها به نوبت پر نور و کم نور شوند ترتیب فاز ها مخالف هم بوده و باید جای دو فاز را با هم عوض کرد اما اگر لامپ ها با هم روشن و خاموش شوند توالی فاز حتما یکسان است.

سنکروسکوپ

استفاده از سنکروسکوپ:سنکروسکوپ یک ولتمر خاص است که ساختمانی شبیه به یک موتور تکفاز دارد به طوری که استاتور آن به یک فاز شبکه و رتور آن به یک فاز مولد وصل می شود هر وقت شبکه و مولد هم فاز باشند میدان دوار تولیدی در سنکروسکوپ صفر است و سنکروسکوپ می ایستد چناچه مولد تند تر از سیستم در حال کار باشد زاویه فاز آن جلو می رود و عقربه در جهت ساعتگرد می چرخد  و اگر مولد کند تر باشد در جهت پادساعتگرد می چرخد.

نکته :سنکروسکوپ نمی تواند توالی فاز را چک کند زیرا فقط به یک فاز وصل است.

نکته:حالت مطلوب در موازی کردن قرار گرفتن عقربه سنکروسکوپ نزدیک صفر و در سمت تند است.

پس از بررسی و تنظیم شرایط بالا می توانیم کلید را وصل کنیم تا ژنراتور با شبکه موازی شود و به توان کمکی به شبکه تزریق کند.

بازدید : 198
تاریخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 زمان : 17:16 | نویسنده : admin | لینک ثابت | نظرات ()
آخرین مطالب ارسالی
صفحات سایت
تعداد صفحات : 36