loading...
سایت اطلاع رسانی صنعت برق ایران

انواع ترمز موتورهای الکتریکی

admin بازدید : 680 پنجشنبه 27 خرداد 1395 نظرات (0)

در هنگام کار با موتور های الکتریکی در بسیاری از موارد نیاز است که پس از خاموش کردن موتور محور بلافاصله بایستد تا باعث اختلال در کار نشود ولی میدانیم که به خاطر اینرسی یا نیروی حاصل از وزن این اتفاق نمی افتد.مثلا در اسانسور وقتی کابین به طبقه مورد نظر رسید باید بلافاصله بایستد و بسیاری موارد دیگر پس اهمیت ترمز در موتور های الکتریکی واضح است.

انواع ترمز موتور های الکتریکی:

ترمز مکانیکی

در این روش ترمز به کمک یک تسمه یا نوار یا روبان مجهز به گوه های چوبی انجام می شود.این ترمز دارای قرقره یا چرخ فولادی است که در محیط آن شیار کم عمقی تعبیه شده که در حول آن یک نوار فولادی یا گاهی نوار بافته شده با نخ ضخیم پنبه ای فقط یک حلقه پیچیده شده است. طرف داخل نوار مجهز به قطعاتی از چوب گوه مانند است.در انتهای دسته اهرم وزنه ای حمل می شود که حول تکیه گاه نوسان می کند.

با جدا شدن بوبین همراه ولتاژ تغذیه ماشین از منبع تغذیه دسته اهرم ترمز تحت تاثیر وزن وزنه در پایین ترین وضعیت قرار گرفته و گیره های روی انتهای دیگر اهرم نوار را به سمت چپ کشیده و نوار مجهز به گوه های چوبی را محکم به چرخ طیار می فشارد و عمل ترمز انجام می گیرد.

ترمزهای مکانیکی بیشتر در پل های گردان استفاده می شود. در این نوع ترمز انرژی جنبشی در نوارها و گوه ها به انرژی حرارتی تبدیل می شود. نوع دیگر ترمز مکانیکی مجهز به چرخ ترمز و پیج مخصوص پیچاندن نوار یا تسمه است.

ترمز مکانیکی در اسانسور

ترمز مکانیکی

ترمز های الکتریکی

 ترمز جریان معکوس

در این روش برای ترمز جهت گردش موتور سه فاز برای چند لحظه کوتاه معکوس شده و سپس قطع می شود.برای اینکار جای دوفاز را عوض میکنند.فقط باید توجه شود که باید توسط تایمر ویا روش های دیگر قبل اینکه موتور در جهت مخالف شروع به چرخش نماید برق قطع شود.

توضیح مدار:

در مدار زیر موتور در حال کار می باشد با باز کردن کلید s1 موتور خاموش شده سپس کلید s2 رابرای چند لحظه در حالت مخالف قرار میدهیم و پس از اینکه موتور ایستاد موتور را خاموش میکنیم.

ترمز موتور های الکتریکی

ترمز جریان مستقیم:

در این روش نیاز به موتور با  مقاومت اهمی زیاد رتور برای جلوگیری از اسیب دیدن رتور می باشد.که در این روش پس از قطع جریان متناوب از موتور استاتور به یک جریان مستقیم وصل میشود که میدان حاصل از جریان مستقیم و میدان حاصل از جریان القایی رتور یک گشتاور ترمزی را ایجاد می نمایند.

کاربرد: ماشین ابزار و وسایل نقلیه

ترمز موتور های الکتریکی

 ترمز فوق سنکرون:

این روش معمولا در موتور برای کارهای کششی استفاده می شود مثلا در تراموای برقی یا آسانسور.در اثر سرعت ناشی از اینرسی تراموا یا پایین آمدن اطاقک آسانسور سرعت آرمیچر از سرعت بی باری تجاوزمی کند و نیرو محرکه ازولتاژ شبکه بیشتر شده و جهت جریان طبق رابطه در آرمیچر عوض می شود پس ماشین به صورت ژنراتور عمل می کند و به شبکه تغذیه کننده اش که با آن موازی است جریان می دهد. ملاحظه می شود که نوعی استرداد یا واپس گرفتن انرژی از حالت جنبشی به الکتریکی انجام می پذیرد.

ترمز زیر سنکرون:

موتور القایی رتور سیم پیچی شده که دارای مقاومت زیاد رتور می باشد را به صورت موتور تکفاز به شبکه وصل می کنند بعنی  استاتور را به برق تکفاز وصل میکنند که یک گشتاور ترمز به وجود می اید که پس از سکون موتور از بین می رود.

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 356
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 162
  • باردید دیروز : 58
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 596
  • بازدید ماه : 5,874
  • بازدید سال : 12,627
  • بازدید کلی : 709,771