close
تبلیغات در اینترنت
موتور دالاندر

اطلاعات کاربری

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
موضوعات
برق منطقه ای
نیروگاه
تولید
انتقال
توزیع
وزارت نیرو
مصوبات جدید
قوانین
تعمیرات برق
تازه های صنعت برق
اخبار
آرشیو
نویسندگان
مطالب پربازدید
مطالب تصادفی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
آمار سایت
آمار مطالب
کل مطالب : 356
کل نظرات : 0
آمار کاربران
افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 14
باردید دیروز : 232
ای پی امروز : 4
ای پی دیروز : 22
گوگل امروز : 0
گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 542
بازدید ماه : 2,065
بازدید سال : 18,913
بازدید کلی : 405,865
لینک دوستان
کاربران
جستجو

کدهای اختصاصی
تبلیغات

موتور دالاندر  (به انگلیسی: Dahlander motor) نوعی موتور الکتریکی القایی دوسرعته است که تغییر سرعت در آن بر پایهٔ تغییر تعداد قطب‌ها انجام می‌شود. اتصال دالاندر در این موتور باعث تغییر در تعداد قطب های سیم پیچی موتور می شود.

روش کنترل سرعت دالاندر یک روش بدون تلفات است که نسبت به روش‌های کنترل تعداد قطب دیگر، مانند استفاده از چند سیم‌پیچ مجزا، بهینه‌تر است، به این معنا که در روش سیم‌پیچ‌های مجزا از ظرفیت موتور به صورت کامل استفاده نمی‌شود و در هر یک از حالت‌های کار موتور، تنها نیمی از سیم‌پیچ‌های استاتور مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که در سیم پیچی دالاندر از تمام سیم پیچ ها در هر دو حالت استفاده شده و در حالت قطب بیشتر که سرعت کاهش میابد باعث افزایش  گشتاور می شود.

مبنای عملکرد

در ماشین‌های آسنکرون، سرعت میدان سنکرون ماشین از رابطهٔ موتور دالاندر به دست می‌آید، که در آن ns سرعت سنکرون بر حسب بردقیقه، f فرکانس اصلی بر حسب هرتز و p شمار زوج‌قطب‌ها است. در عمل با توجه به وجود لغزش s، سرعت روتور از رابطهٔ موتور دالاندربه دست می‌آید. در نتیجه اگر ما تعداد قطب های ماشین را به وسیله تغییر در اتصال سیم پیچی تغییر دهیم یک تغییر سرعت گسسته در ماشین خواهیم داشت.

سه روش اتصال برای دالاندر:

دالاندر

مشخصه گشتاور دور در هریک از اتصالات:

دالاندر

مقایسه با دیگر روش‌های تغییر سرعت:

در اغلب مواردی که نیاز به استفاده از سرعت متغیر باشد، از ماشین‌های دی‌سی استفاده می‌شود. با این وجود کاربردهای خاصی وجود دارند که تنها دستیابی به چند سرعت معین و گسسته کفایت می‌کند، در این موارد استفاده از موتورهای قطب‌متغیر و چندسیم‌پیچه رایج است. از این میان، موتورهایی که تغییر قطب را با کمک سیم‌پیچ‌های مجزا انجام می‌دهند، حجم زیادی را در استاتور اشغال خواهند کرد. روش‌های مختلفی برای ایجاد موتورهای تک‌سیم‌پیچه‌ای که قطب و سرعت متغیر داشته باشند طراحی شده است؛ از میان آن‌هایی که نسبت دور ۱:۲ فراهم می‌کنند، موتور دالاندر به علت کمترپیچیده‌بودن چیدمان‌های کلیدزنی‌اش بیشترین کاربرد را یافته است. امروزه یک چیدمان نوین‌تر نیز که بر پایهٔ مدوله‌سازی دامنهٔ قطب کار می‌کند گسترش یافته است که از نظر تئوری اجازه می‌هد به هر نسبتی به غیر از نسبت ۲:۱ رایج نیز دست پیدا کنیم. این روش جدید به علت داشتن انعطاف‌پذیری و سادگی یکی از انتخاب‌های مطرح است.

درباره : برق منطقه ای , نیروگاه , انتقال ,

نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
بازدید : 372
تاریخ : یکشنبه 30 خرداد 1395 زمان : 17:28 | نویسنده : admin | نظرات ()
مطالب مرتبط
آخرین مطالب ارسالی
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی